Február végén jelent meg a Központi Statisztikai Hivatal gyorstájékoztatója, mely a személysérüléses közúti közlekedési balesetek 2009. évi alakulását tartalmazza. Az adatok egyértelműen jelzik, hogy 2009. egy újabb eredményes esztendő volt a hazai közúti közlekedés biztonságában. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy az adatokat annak a 2008. évnek a baleseti statisztikai adataival hasonlítjuk össze, amelyet – a közlekedésbiztonság viszonylatában - tavaly még az elmúlt négy évtized legsikeresebb évének tekintettünk.
Kijelenthető, hogy a közúti balesetek alakulásával kapcsolatos legfőbb adatok kedvező tendenciát mutatnak, az összes személysérüléses baleset, a halálos áldozatok száma, valamint az ittasan okozott balesetek vonatkozásában egyaránt.
A közzétett adatok alapján 2009-ben összesen 17.862 személysérüléses közúti baleset történt, 6,85 %-kal kevesebb, mint egy évvel azelőtt (19.174). A kedvező tendencia a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában egyaránt kimutatható. Legnagyobb mértékben, azaz 15,41 %-kal a halálos balesetek száma csökkent (890-ről 752-re), a súlyos sérüléses balesetek számában 9,51 %-os (6.170-ről 5.583-ra), míg a könnyű sérülésesekében 4,85 %-os csökkenés mutatható ki (12.114-ről 11.527-re).
A közlekedésbiztonság terén a legnagyobb eredménynek mégis az számít, hogy az elmúlt évben 174 emberi életet sikerült megmenteni a 2008. bázisévvel összehasonlítva.
A 2008. évi 996-ról az elmúlt évben 822-re sikerült csökkenteni a közúti balesetben meghalt személyek számát, s ez nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő eredménynek, 17,97 %-os csökkenésnek felel meg. (Az egy év alatti áldozatszám csökkenés hazai mértéke így csaknem kétszerese az uniós átlagnak, ugyanis az előzetes adatok alapján 2009-ben az Európai Uniót képező tagállamok területén átlagosan 9 %-kal kevesebben haltak meg közúti balesetben.) A súlyosan sérültek száma 785 fővel (7.227-ről 6.442-re), a könnyen sérültek száma pedig 1.307 fővel csökkent (18.142-ről 16.835-re).
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Személysérüléses
közúti balesetek
száma
|
18 505
|
19 686
|
19 976
|
20 957
|
20 777
|
20 977
|
20 635
|
19 174
|
17 862
|
Balesetben
meghalt személyek
száma
|
1 239
|
1 429
|
1 326
|
1 296
|
1 278
|
1 303
|
1 232
|
996
|
822
|
Pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2008. évi 2.342 fővel szemben 2009-ben 2,91 %-kal kevesebb, azaz összesen 2.274 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet. Az ittas baleseteknek az összes közlekedési baleseten belüli aránya az elmúlt évben 12,7 % volt, mely magába foglalja az ittas gyalogosok, utasok és egyéb személyek – tehát nem járművezetők – által okozott baleseteket is.
Az átlagszámokat alapul véve továbbra is elmondható, hogy minden nyolcadik személysérüléses közúti balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban lévő személy okoz. Ez a kétség kívül magas érték további beavatkozásokat tesz szükségessé.
A közlekedési balesetek oksági szerkezete az elmúlt évekhez képest nem változott. A balesetek okai között változatlanul első helyen emelhető ki a gyorshajtás, másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása, harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása.
Az adatok alapján a személysérüléses közúti balesetek 62,7 %-át személygépkocsi vezetők, 8,6 %-át tehergépjármű vezetők, mintegy 1 %-át pedig autóbusz vezetők okozták, a motorkerékpárosoknak 4,1 %, a segédmotor-kerékpárosoknak pedig ennél kissé nagyobb, 5,2 %-os a részarányuk a balesetek okozásában.
A forgalomban betöltött arányuk tekintetében magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében. A 10,2 %-os arányra tekintettel elmondható, hogy a kerékpárosok 2009-ben-ban több személysérüléses közúti balesetet okoztak, mint a tehergépjármű vezetők. Az elmúlt évben a gyalogosok a sérüléssel járó balesetek 6,2 %-át idézték elő, ezzel arányuk a 2008. évi 7,5 %-hoz képest csökkent.
2010. első negyedéve
Az első három hónapban tovább javult a mérleg: a személysérüléses közúti balesetek és a balesetekben meghalt személyek száma egyaránt csökkent.
Az előzetes közúti baleseti statisztikai adatok alapján 2010 első három hónapjában bekövetkezett személysérüléses balesetek száma 12,72 %-kal (3.311-ről 890-re) csökkent a 2009. év azonos időszakához képest. Ezen belül a halálos kimenetelű balesetek száma 15,95 %-os (163→137), a súlyos sérüléses balesetek száma 17,19 %-os (1.012→838), a könnyű sérüléses balesetek száma pedig 10,35 %-os (2.136→1.915) csökkenést mutat.
A meghalt személyek száma a 2009. év adataihoz képest 13,89 %-kal (180→155), a súlyosan megsérült személyek száma 20 %-kal (1.209→972), a könnyen megsérült személyek száma pedig 12,1 %-kal (3.150→2.769) csökkent.
A „Zéró tolerancia” elv alkalmazása és a közúti ellenőrzések együttese az ittasan okozott balesetek alakulására gyakorolt kedvező hatást. Az előző év adataihoz képest az ittasan okozott közúti balesetek száma visszaesett. A számadatok így 31,13 %-os javulást mutatnak, az összbaleseti számok változását is figyelembe véve az ittasan okozott balesetek aránya 12,8 %-ról 10,1 %-ra csökkent. A „Zéró tolerancia” bevezetése óta (2008. január 20.) 2010. március 31. napjáig összesen 17.432 db vezetői engedélyt vettek el a helyszínen, ebből 2010. január 1. és március 31. között 1.592 darabot.
A balesetek oksági szerkezetét tekintve, 2010-ben a leggyakoribb baleseti ok a sebesség helytelen megválasztása (35 %), ezt követi az elsőbbség meg nem adása (22 %), majd a kanyarodás szabályainak meg nem tartása (13 %).
A baleseteket okozók csoportjainak vizsgálata során a 2010. év adatait tekintve a korábbi helyzethez képest nincs jelentős változás. A személygépkocsi vezetők 69 %-ban, a tehergépkocsi vezetők 11 %-ban, kerékpárosok 6 %-ban, motorkerékpár és smkp. vezetők 2-2 %-ban, autóbusz vezetők 1 %-ban, egyéb járművet vezetők 1 %-ban, gyalogosok 8 %-ban voltak okozói személysérüléses közúti közlekedési baleseteknek.
Amennyiben az előzetes adatokat a hatályos közlekedéspolitikai célkitűzésekkel vetjük össze, az állapítható meg, hogy:
- 2001.azonos időszakához képest a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 2010-ben 18,08 %-kal (3.528→2.890) csökkent
- a halálos áldozatok számában pedig 34,6 %-os csökkenés mutatható ki.
Utóbbi számokban illusztrálva azt jelenti, hogy a 2001. első negyedévi 237 fő helyett idén március végéig 155-en váltak közúti tragédia áldozatává.